Show simple item record

dc.creator Costa, Camila
dc.creator Müller, Luis
dc.date 2020-12-17
dc.date.accessioned 2020-12-17T13:54:02Z
dc.date.available 2020-12-17T13:54:02Z
dc.identifier https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3016
dc.identifier 10.18861/ania.2021.11.1.3016
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11968/4280
dc.description In 1960, two Argentinian provinces (Santa Fe and Entre Ríos) historically separated by the Paraná River, signed a treaty to build a subfluvial tunnel. This would definitively end the isolation of the Mesopotamian region in this country. Projected, built and inaugurated (1969) within the framework of development policies, the “Uranga – Sylvestre Begnis” tunnel constitutes a technical, political and architectural milestone, as the result of an active State in the construction of the territory. In addition, just as the engineering scopes had enough merits to enter the history of great achievements, in architecture, high quality thresholds were also reached. This article aims to make visible the importance of the Subfluvial Tunnel in technical terms and highlight its architectural dimension. This is achieved by recognizing the performance of the studio of Mario Roberto Álvarez and associates as doers of the architecture that is integrated into what is ultimately an exceptional work, positioned in a prominent international level of disciplinary debate. en-US
dc.description En 1960, dos provincias argentinas (Santa Fe y Entre Ríos) históricamente separadas por el río Paraná, firmaron un tratado para construir un túnel subfluvial. Éste pondría fin al aislamiento de la región mesopotámica del país. Proyectado, construido e inaugurado (1969) en el marco de políticas desarrollistas, el túnel “Uranga – Sylvestre Begnis” constituye un hito técnico, político y arquitectónico, fruto de un Estado activo en la construcción del territorio. Y así como los logros de la ingeniería tuvieron méritos suficientes para ingresar en la historia de las grandes realizaciones, en lo arquitectónico también se alcanzaron altos umbrales de calidad. Este artículo propone visibilizar la importancia del Túnel Subfluvial en términos técnicos y resaltar su dimensión arquitectónica, reconociendo la actuación del estudio de Mario Roberto Álvarez y asociados como artífices de la arquitectura que se integra en lo que finalmente resulta una obra excepcional, posicionada en un destacado plano internacional del debate disciplinar. es-ES
dc.format application/pdf
dc.language spa
dc.publisher Universidad ORT Uruguay es-ES
dc.relation https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3016/3290
dc.rights http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 es-ES
dc.source Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 11 No. 1 (2021) en-US
dc.source Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 11 Núm. 1 (2021) es-ES
dc.source Anales de Investigación en Arquitectura; v. 11 n. 1 (2021) pt-BR
dc.source 2301-1513
dc.source 2301-1505
dc.source 10.18861/ania.2021.11.1
dc.subject developmentalist State en-US
dc.subject engineering en-US
dc.subject Argentina en-US
dc.subject Architecture for progress en-US
dc.subject Mesopotamian territory en-US
dc.subject Mario Robero Álvarez en-US
dc.subject Estado desarrollista es-ES
dc.subject Argentina es-ES
dc.subject Ingeniería es-ES
dc.subject Arquitectura para el desarrollo es-ES
dc.subject Mario Robero Álvarez es-ES
dc.subject territorio mesopotámico es-ES
dc.title Travel down the river: The subfluvial tunnel Paraná - Santa Fe (1969): engineering and architecture connecting territories en-US
dc.title Viajar bajo el río: El túnel subfluvial Paraná - Santa Fe (1969): ingeniería y arquitectura conectando territorios es-ES
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type Artículo evaluado por pares es-ES


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record